IFK Aspudden/Tellus - GUSK 1-1
Det blev inget skönspel i kväll. Redan efter 9 minuter tar sig A/T runt på vår högersida och på inlägget sitter 1-0. Resten av halvleken blir ett ställningskrig där båda lagen hade chanser men inga fler mål noterades. I andra halvlek blev det en scenförändring. Vi pressade och A/T kontrade. Det var stundtals korsdrag i vårt försvar och det var nära många gånger att A/T kunde öka på ledningen. Vi lyckades hålla rent och med kvarten kvar tog vi över mer och mer. I 82 minuten kommer Ahmed Kango runt på högerkanten och hittar en fristående Mellberg som lungt lägger in 1-1. Sista 10 minuterna blir nervösa och båda lagen hade chanser att avgöra. Nu slutade matchen 1-1 och det kanske vi skall vara nöjda med. Nu tar vi sommarledigt och startar hösten hemma mot Strömsbergs IF 26 juli. Ha en trevlig sommar så syns vi på IP. Herrfotbollen
Herr
23 jun 2014
0kommentarer
Matchrapport Djursholm-Gusk
Veckomatch men inte allt för långt att åka till Djursholms plan. Vi hade kort om spelare av olika anledningar samtidigt som vårat div 3 lag hade match samtidigt så vi hade bara med oss två avbytare. Med tanke på att några av startspelarna ska spela på relativt nya positioner skulle vi vara väldigt tydliga med var våran press skulle börja och att vi skulle vara väldigt disciplinerade allt vad vi gjorde. Vi försökte göra det trångt på våran planhalva och dom ytor som fanns var på kanterna men dess värre hade Djursholm sina bästa spelare där för dagen och under långa perioder kom dom runt på utsidorna och ibland gick dom på insidan. Resultatet av deras effektiva kantspel blev många fina inlägg men våran backlinje, balans och målvakt gjorde ett fantastiskt uppoffrande jobb och höll undan både spelare och boll för att hamna i mål. Den första halvleken hade dom 7 hörnor och några blev riktigt farliga. Under den här perioden när bollinnehavet var 65/35 hade vi 3 skarpa lägen genom Anna och Freddie. Vi var nöjda i paus med att vi hade hållit oss till matchplanen samt att vi skapat några chanser. Våra y mittfältare hade fått jobba hårt i defensiven och fick lite mer info hur vi skulle få lite mer grepp om kanterna. Pratade också om att vi skulle kunna skapa 2-3 vassa lägen till men att vi då skulle jobba stenhårt för att sätta dom. Inledningen i andra var helt magisk från våran sida, i den 57:e min vajar Hanna sig in i straffområdet med full kontroll på bollen vid sina fötter, hon får några knuffar från sidan och bakifrån, bänken försöker påverka domaren men det kom ingen signal men alla stannade upp och plötsligt ligger bollen framför Freddies höger och med ett kort rappt tillslag ligger den i mål. Bollen gick efter marken och målvakten gjorde ingen ansats att ens försöka komma ner på marken. Bara någon min senare slår Natta en passning genom deras mittfält som skär som en varm kniv i smör, Freddie hade gått i djupet från sin för dagen nya centrala mittfältsposition och trycker ner sin axel och tar sig förbi den högra mittbacken och curlar in den i det bortre hörnet efter marken igen. Målvakten som har en bra storlek hann åter igen inte ner på marken i tid. Frustrationen blev större ju längre tid som gick och dom så tidigare duktiga y mittfältarna hade nästan kommit bort helt pga att samarbetet mellan Åsa-Anna och Frida-Annika hade blivit betydligt bättre. Vi började mer och mer ta över matchen och den enda riktiga farlighet dom hade var ett skott från 35 meter som studsade flackt precis framför Klara som i sista tiondelen parerade med benet. Motståndarna flyttade upp så mycket spelare som dom kunde och det gav utrymme för omställningar från våran sida och kanske borde vi gjort något till men med tanke på hur inledningen av matchen såg ut så hade det varit väldigt orättvist. Hanna gör som vanligt ett stort jobb centralt, hon tar stryk men ger en hel del också samtidigt som hon hela tiden levererar bra passningar, idag hade hon Sara S bredvid sig som visade att hon kommer att konkurrera om platsen. Tova gör kanske sin bästa match när hon spelar enkel som en mittback ska göra. Klara i mål har en del att göra i första och gör det också enkelt, vill inte för mycket och tar dom bollar som är hennes. Den andra mittbacken Natta gör inte ett misstag på hela matchen och utstrålar ett lugn som även jag känner av. Anna och Annika slet hårt i defensiven men hann även med att oroa deras försvar med fler fina insatser. Åsa och Frida löser många problem med sin snabbhet och har bra brytningar och första tillslag. Målskytten Freddie fick en kartong choklad för bästa spelare i vårat lag vilket kanske är helt rätt, med sitt orädda sätt utmana vilket försvar som helst med sin snabbhet med boll och vassa avslut. Åter igen gör en spelare debut i ettan, Lisa Nordlund kommer in som forward med 30 minuter kvar och gör ett jättejobb offensivt och defensivt. Hade jag haft 13 kartonger med choklad med mig hade hela laget fått pris som matchens lirare, en lagseger var ordet. 0-1 57 min FK (HN) 0-2 59 min FK (NL) Laget: Klara Åsa Tova Natta Frida Sara S Hanna Anna Freddie Annika (ut 84) Lina L (ut 58) Avb: Lisa (in 58) Jovana (in 84) Glad midsommar, Max Andersson, tränare
Dam
19 jun 2014
0kommentarer
Träning med F05 tisdag 24/6 för de som vill.
Vi är välkomna att träna tillsammans med F05 nu på tisdag 17.30.
F17 EFV
19 jun 2014
0kommentarer
Inför Djursholm-Gusk
Nu ligger matcherna tätt och redan imorgon onsdag spelar vi nästa seriematch då mot Djursholm. Vi har bara tränat ett pass från sista matchen och då gnuggade vi lite isolerad teknik med pass, mottag, vändning och längre bollar med precision. Djursholm har 3 p mer och ligger placeringen före oss i tabellen, dom är starka hemma och har bara förlorat mot Täby där. Det finns några nyckelspelare som vi får se upp med. Vi har en bra känsla för tillfället i gruppen efter den säkra segern i förra omg och vi hoppas att känslan är kvar efter den här matchen som startar 19.30. Max Andersson, tränare
Dam
17 jun 2014
0kommentarer
GUSK - BKV Norrtälje 2-2
Idag lyste solen med sin frånvaro. Redan efter 9 minuter gör Englund 1-0 på ett lobbskott som letar sig in i närheten av bortre krysset. Vi fortsätter att spela fotboll som hämtat ur instruktionsboken. Men vad hjälper det om man inte får in bollen i motståndarmålet. 1-0 blir halvtidsresultat, vi kanske skulle gjort nåt mål till. I andra halvlek kommer BKV ut som ett nytt lag. efter 7 minuters spel får man en frispark 23 meter från mål. En stenhårt slagen frispark styrs förbi Garre, 1-1. Nu kommer BKV i anfallsvåg på anfallsvåg och 1-2 kommer i 69:e minuten, bollen studsar i stolpen ner på en BKV-fot. Det känns inte bra. Nu måste vi flytta fram våra positioner. Det såg ut att bli vår andra förlust för året. På en hörna i den 90:e minuten hamnar bollen fram Nyholms fötter och bollen letar sig in i BKV-målet, 2-2. 2-2 var kanske ändå rättvist. Herrfotbollen
Herr
15 jun 2014
0kommentarer
Lite nya bilder
Tyckte vi borde ha några bilder med nya tröjorna. Jag har även lagt upp några ytterliggare bilder i en mapp under Bilder med mappnamn Gusk-Huge 2014 om någon vill kolla Pressfotograf Tobbe W
Dam
15 jun 2014
0kommentarer
Matchrapport Gusk-Huge
Behaglig värme men en vind som skulle bli oberäknelig och en gräsmatta av bästa kvalité, där var förutsättningarna som inte går att påverka. Vid genomgången pratade vi om situationer som vi kan påverka, vart våran press skulle börja, hur vi jobbar vid fasta situationer och hur vi skulle bli vassare sista 1/4 delen offensivt. Alla var införstådda att alla ska bidra på något sätt när man ingår i truppen och att det inte finns några "lättare" matcher så här högt upp i seriesystemet. Vi vann slantsinglingen och valde att få vinden i ryggen, dom första 20 min var fantastiskt bra från våran sida. Defensivt låg vi rätt hela tiden och dödade alla försök till anfall och Lina, Hanna, Frida och Natta plockade upp alla bollar som kom in centralt. Vi sårade våra motståndare med djupa bollar men blandade även spelet med korta upp på Anna som sög in allt. Efter en vänsterhörna som Freddie slår perfekt på en yta som är svår att försvar kommer Hanna med bra balans och spänst och trycker in med pannan otagbart i mål i min 16. Vi blir plötsligt lite bekväma i vårat press och Huge hittar ytor bakom våra y backar och vi får jobba felvända vid flera tillfällen, vi blev tvungna att ta några farliga frisparkar nära mål men vi lyckades hålla bollen på rätt sida mållinjen. Även om Huge fick lite mer att säga till om sista 20 så är det vi som har dom vassaste chanserna genom Freddie, Anna och Hanna. Inför den 2:a hade vinden blivit lite mjukare och GUSKARNA tog tag i dirigentpinnen på en gång, vi var lika bra som vi var i inledningen av matchen men skillnaden var att det varade hela halvleken ut. Defensiven tog bort allt som dom försökte med och åter igen är det Natta som håller ihop, manar på och levererar bra uppspel men även Åsa, Frida och Bea (fast hon hade känningar i sitt lår) gjorde ypperliga insatser. Lina N låg rätt nästan hela tiden och tar stort ansvar defensivt så Hanna kan kliva högre upp i plan och komma till avslut. Freddie såg äntligen lite piggare ut efter några tyngre matcher. Sara sliter hela tiden och har förmodligen den bästa tekniken i laget och jag hoppas verkligen att det släpper offensivt för henne snart och Mia som verkligen verkar trivas centralt där hon kommer till sin fulla rätt med bra och finurligt spel. Som vi spelade idag defensivt behövde inte Klara göra några svåra ingripande men hennes självförtroende smittar av sig på övriga spelare. Efter c:a 70 min kommer matchens prestation när Anna lurar bort sin back ut på åkern och därefter utmanar nästa spelare genom att gå rakt mot mål lyfter hon blicken och serverar Hanna en boll på silverfat snett bakåt, med bra kraft och perfekt precision sitter den högt i bortre delen av målet. Vi har ytterligare några helchanser men antingen räddade målvakten eller smet bollen strax utanför stolpen. Vi gör 3 byten och spelarna som kommer in håller samma klass som dom övriga vilket naturligtvis gör att gruppen blir bättre och att ledarna får angenäma problem vid nästa uttagning. Det var några veckor sedan vi fick stå i våran ring efter matchen och hurra 4 ggr, idag var det ingen som helst tvekan om att det var rättvist med alla poäng till oss men fotboll är sällan rättvist. 1-0 16 min HN (FK) 2-0 69 min HN (AK) Laget: Klara Åsa Frida Natta Bea (ut 59) Lina N Hanna Sara S (ut 55) Mia (ut 80) Freddie Anna Avb: Annika (in 55) Tova (in 59) Lina L (in 80) Max Andersson, tränare
Dam
14 jun 2014
0kommentarer
Västerås IK - GUSK 2-4
Ännu en match i strålande solsken och skön sommarvärme. Vi tar tag i taktpinnen och styr det mesta i första halvlek men får inte till det framför VIK-målet. VIK hade kanske den farligaste chansen men Ferlin kunde sträcka ut och tippa bollen till hörna. 0-0 i halvtid efter tillknäppt spel. Andra halvlek blev betydligt mer händelserik. Vi har fortfarande mycket boll och pressar på mot VIK-målet. I 55 minuten byts Benker in och håller sig framme och kan stöta in 0-1 efter lite flipperspel. Det dröjer inte mer än 5 minuter så halkar Källa när han skall spela hem till Marcus Ferlin och bollen hamnar hos en VIK-forward som kommer helt fri och kan slå in 1-1. Vi har fler målchanser och i den 67 minuten rusar Englund mot mål och en VIK-försvarare blir tvungen att fälla honom. Källa får chansen att revanschera sig och sätter säkert straffen som vanligt. Men säg den glädje som varar, minuten senare kvitterar VIK på ett inlägg som vi inte får bort. I 72 minuten får vi en frispark högt upp på vår vänstersida, Källa slår frisparken som landar på Foppas huvud och vi leder med 3-2. Nu börjar VIK bomba vårt straffområde och det är farligt vid flera tillfällen men vi lyckas hålla rent. I den 85 minuten slår Josef spiken i kistan, en lång kross från Pontus landar hos Josef som avancerar mot mål och trycker in 2-4. Sen spelar vi av matchen och är väl ganska nöjda med resultatet även om vi bjöd på något mål. Sista hemmamatchen för vårsäsongen på torsdag 19 juni 19.30 mot BKV Norrtälje, välkommna. Herrfotbollen
Herr
14 jun 2014
0kommentarer
Visa fler nyheter